web analytics

UE spune că YouTube nu este (întotdeauna) responsabil pentru încălcările drepturilor de autor ale utilizatorilor

O victorie parțială pentru platformele online

Parteneri

Acer

YouTube a câștigat o luptă în războiul pe care îl poartă cu industriile creative ale UE în domeniul drepturilor de autor, dar a suferit câteva pierderi pe parcurs.

Cea mai înaltă instanță europeană a decis marți că YouTube și alte platforme online nu sunt responsabile pentru materialele care încalcă drepturile de autor încărcate de utilizatori. Cu toate acestea, ele ar putea fi răspunzătoare dacă nu acționează „rapid” pentru a elimina sau bloca conținutul, odată ce au luat la cunoștință de încălcări ale legii.

De asemenea, acestea ar putea fi răspunzătoare dacă nu adoptă „măsurile tehnologice adecvate” pentru a combate încălcările drepturilor de autor, dacă nu furnizează instrumente „destinate în mod specific” partajării ilegale de conținut sau dacă „promovează cu bună știință o astfel de partajare”, a declarat Curtea Europeană de Justiție.

Hotărârea provine din două procese care au fost intentate la o instanță germană, care a cerut apoi avizul CEJ.

Primul caz îl implică pe producătorul muzical Frank Peterson, care a dat în judecată YouTube și compania mamă Google după ce înregistrări ale căror drepturi le deținea au fost încărcate pe YouTube fără aprobarea sa.

Cea de-a doua acțiune a fost intentată de editorul Elsevier, care a dat în judecată site-ul de găzduire de fișiere Cyando pentru că a încărcat lucrări fără a obține permisiunea.

CEJ a declarat că platformele ar trebui să fie considerate responsabile pentru încălcări doar în anumite circumstanțe:

În forma actuală, operatorii de platforme online nu pot, în principiu, să facă ei înșiși o comunicare publică a conținutului protejat prin drepturi de autor postat ilegal online de către utilizatorii acestor platforme. Cu toate acestea, acești operatori fac o astfel de comunicare, încălcând drepturile de autor, atunci când contribuie, dincolo de simpla punere la dispoziție a platformelor respective, la accesul publicului la astfel de conținut.

Instanța germană va stabili acum cum să interpreteze hotărârile CEJ.

Ca răspuns la această hotărâre, un purtător de cuvânt al YouTube a declarat că, în ultimul an, compania a adus 4 miliarde de dolari industriei muzicale, din care peste 30% au provenit din conținutul monetizat generat de utilizatori:

Youtube este un lider în domeniul drepturilor de autor și susține ca deținătorii de drepturi să fie plătiți în mod echitabil. De aceea, am investit în instrumente de ultimă generație în domeniul drepturilor de autor care au creat un flux de venituri complet nou pentru industrie.

Cu toate acestea, hotărârea va avea o influență limitată, deoarece se concentrează pe vechile norme privind drepturile de autor din cadrul blocului comunitar. Parlamentul European a aprobat între timp o revizuire controversată a legilor, care obligă giganții web să filtreze în mod automat materialele cu drepturi de autor.

Criticii au descris filtrele de încărcare ca fiind „mașini de cenzură” care ar inhiba inovația și libertatea de exprimare online. YouTube, de exemplu, ar fi un loc foarte diferit dacă ar fi fost întotdeauna responsabil pentru ceea ce utilizatorii încarcă pe platformă.

Legislația va avea un impact major asupra viitoarelor lupte pe care YouTube le va purta în UE în domeniul drepturilor de autor.