În electronică, regula este aproape întotdeauna: mai mic este mai bun… mai puțin când vine vorba de senzori de imagine. Desigur, senzorii mai mici înseamnă camere mai mici, care sunt de obicei bune, dar senzorii mai mari captează mai multă lumină, ceea ce este chiar mai bine, în special pentru oricine filmează la rezoluții Ultra HD sau mai mari, în special cu o gamă dinamică ridicată.
Acesta este motivul pentru care cinematografii au fost atât de încântați de multitudinea recentă de camere de filmare digitale cu senzori de format mare, cum ar fi Alexa LF de la Arri sau Sony Venice.
Principalele atracții ale senzorilor cu cadru complet sunt: „o rezoluție crescută, un control mai mare al adâncimii câmpului și capacitatea de a folosi lentile fixe de calitate” de la toate camerele de film vechi de 35 mm, potrivit Mike Tapa, directorul MTF Services.
Acesta este motivul pentru care nu doar camerele digitale de gamă înaltă de cinema trec pe format mare. Noile camere foto mirrorless Nikon Z și Canon R au, de asemenea, cadru complet, iar MTF a arătat primele adaptoare terțe din lume pentru Nikon Z la IBC2018. „Adaptorul PL pentru Nikon Z în special, este un lucru care a creat foarte mult interes pentru mulți oameni care doresc să încerce această combinație imediat ce vor fi disponibile”, spune Tapa.
Noii senzori cu cadru complet au o dimensiune generală de 36×24 mm (așa cum este pe Sony Venice) sau mai mari. Alexa LF are 36,7 x 25,54 mm în modul Open Gate complet, EOS C700 FF de la Canon are 38,1×20,1 mm, în timp ce DXL2 Panavision și Red’s Monstro 8K VV folosesc același senzor Red, la 40,96×21,6 mm (aproape dublul zonei senzorilor standard S35).
Problema este însă ce pui în fața acestui senzor.
O mulțime de DoP-uri și case de închiriere au investit în lentile de înaltă calitate realizate pentru camere de film Super 35mm și camere digitale. Într-adevăr, una dintre cele mai semnificative tendințe ale lentilelor din ultimii ani a fost graba de a cumpăra sticlă vintage (cum ar fi Cooke Panchros sau Bausch & Lomb Super Baltars) sau de a reface lentilele vechi pe corpuri de cinema, deoarece au dat caracter imaginilor curate, destul de lipsite de caracter, produse de senzori digitali.
Într-adevăr, aceasta a fost cererea pentru vechile Speed Panchros, prin care Cooke a prezentat o gamă Panchro/i Classic (care include acum 18, 21, 25, 27, 32, 40, 50, 65 Macro, 75, 100, 135 și 152mm), toate oferind aspectul vintage al lentilelor vechi, cu avantajul unei carcase moderne, suporturi, sticlă și chiar sistem de metadate pentru lentile Cooke/i Technology.
Toată această investiție este în pericol.
Multe companii de închiriere spun că nu mai vor să investească în lentile S35, deși șeful de inginerie și design al serviciilor True Lens Services, Gavin Whitehurst, spune: „Nu cred că S35 va dispărea. Va fi întotdeauna acolo.” Dar consideră că lentilele cu cadru complet pot deveni standarde pentru camerele de cinema digitale, fiind folosite de Netflix care dorește toate livrabilele în 4K, pentru care senzorii de format mai mare sunt mai potriviți.
Desigur, există numeroase lentile noi care se potrivesc camerelor cu cadru complet, unele din partea noilor intrați pe piața obiectivelor, cum ar fi NiSi sau Spirit Lab Optics, dar multe dintre acestea sunt în continuare departe de livrări.
Cu caracter
Deci, unde ajung toate acele lentile mai vechi și care sunt noile alternative?
Oamenii sunt „disperați după focală pentru aceste formate [mai mari]”, deoarece există o alegere limitată a noilor lentile cu cadru complet, în care Whitehurst spune că S7-urile de la Cooke se dovedesc populare. TLS oferă trei lentile zoom cu cadru complet (14-24, 24-70 și 80-200mm T2.8) bazate pe sticla Nikon. Cu toate acestea, disponibilitatea majorității lentilelor noi este restricționată – așa cum este pentru lentilele mai vechi, unde prețurile cresc.
„Canon K35-urile erau deja populare, dar pentru că pot acoperi cadru complet, iar o mulțime de lentile Canon vechi nu, ceea ce a scăzut prețul”, spune Whitehurst. Într-adevăr, aceasta este cererea pentru lentile K35 cu carcase schimbate (lentile cinematografice din anii 1970 construite inițial cu monturi BNCR, acum depășite), despre care TLS vorbește acum de o așteptare de un an pentru orice comenzi noi.
Aceste lentile reprofilate oferă iris și focus cu 300º de rotație, pe un sistem cu came, care încetinește spre capătul infinitului, cu retragere automată, astfel încât nu se joacă pe focalizare și o răspândire mai mare a numerelor, deci este mai ușor pentru trăgător.
Dar, pentru că prețurile K35-urilor „o iau razna”, TLS oferă acum schimbarea carcaselor pentru lentilele Leica R, din anii ’80 și ’90, pentru a le ridica la standardele cinematografice. Acestea sunt obiective fixe foarte bune care acoperă senzorii cu cadru complet și se dovedesc a fi populare. Whitehurst spune, de asemenea, că există o cerere foarte mare pentru lentile fixe Canon FD și pentru tot mai multe lentile de la camerele vechi de format mediu.
O alternativă pentru oricine cu lentile Super 35mm existente este să obții un adaptor, cum ar fi noul Duclos 1.7x Expander, care crește cercul de imagine al obiectivului pentru a acoperi senzorul mai mare. În timp ce promite să-și păstreze calitatea imaginii, aduce și o reducere de 1,5 stopuri a luminii. Cu toate acestea, având în vedere că, de obicei, camerele de format mai mare au performanțe bune la lumină scăzută, aceasta nu ar trebui să constituie o problemă prea mare.
Fujinon are, de asemenea, un nou expander de 1,7x dezvoltat cu Musashi Optical Systems, conceput pentru a se asigura că aspectul Fujinon nu este afectat și menține aceleași redări de culoare, claritate și contrast. Adaptorul OptMag TL-OMFF extinde imaginea din obiectivele Fujinon Premier și Cabrio PL-Mount Super-35 pe o dimensiune a imaginii în diagonală de 46,3 mm fără a vigneta. Se afirmă că nu schimbă câmpul vizual de vedere al obiectivului de la senzorul Super35 în cadru complet (deoarece restrângerea este atenuată de creșterea dimensiunii senzorului), dar există o reducere de 1,5 opri a transmisiei luminii.
Atât Tokina, cât și IB/E Optics oferă expanderi de 1,6x (cu 1,36 și, respectiv, 1,3 stopuri de lumină).
În poziție prime
Există destul de multe obiective noi pe piață, unele dintre ele fiind modele vechi re-lucrate.
P+S Technik oferă o versiune modernă a lentilelor anamorfice clasice Technovision, concepute pentru a acoperi camerele cu senzori mai mari. Cuprinde cinci focale prime (40, 50, 75, 100 și 135mm), plus două zoom-uri (35-70mm / T3.2 și 70-200mm / T3.5). Seria Technovision Classic 1.5X vine standard cu un suport PL, cu opțiuni pentru alte suporturi (cum ar fi Canon EF, Sony E sau Micro Four-Thirds) folosind sistemul de montare inter-schimbabil P+S Technik.
Mai produce și o gamă de Evolution 2X prime bazate pe designul optic original al anamorficelor Kowa vintage rare, inclusiv două lentile recent lansate, care nu erau în gama Kowa originală: un 32 și un 135mm, ambele concepute pentru a se potrivi cu aspectul de lentilele originale 40, 50, 75 și 100mm. Sunt construite într-o carcasă compactă și ușoară, cu mecanică modernă de focalizare internă cu came. Marja focalizării s-a schimbat semnificativ în comparație cu originalele, oferind un unghi de 200° pe inelul de focalizare și 100° pe inelul de diafragmă. Inelele de viteză mod 0,8 sunt în aceeași poziție pe întregul set. P+S Technik schimbă carcasele și lentilor mai vechi, inclusiv modelele K35 și FD.
Spirit Lab Optics este o companie nouă care a dezvoltat o serie de prime cinematografice concepute pentru a acoperi toți senzorii cu cadru complet de pe piață și multe altele, datorită cercului lor de imagine de 50mm.
Speră să ofere o calitate înaltă la prețuri de gamă medie, iar lentilele se pretind că oferă o rezoluție foarte mare, rezolvând 200 de perechi de linii pe tot cercul de imagine, deci ar trebui să funcționeze cu senzori de 16K.
Linia inițială include: 22mm/T1.3, 24mm/T1.5, 35mm/T1.5, 50mm/T1.3, 85mm/T2.0 și 135mm/T2.2. Fiecare va fi fabricat atât din aluminiu, cât și, pentru o durabilitate sporită, din titan (ceea ce ar trebui să fie pe placul caselor de închiriere). Vor fi disponibile versiuni cu monturi PL și E-mount, dar și cu montura EF promisă (la fel și posibilitatea de a schimba între ele). Au fiecare un iris cu 7 lame.
Deși NiSi este cel mai cunoscut pentru filtrele sale, acesta a intrat acum pe piața lentilelor cu noile prime cu cadru complet F3. Linia inițială este: 25mm/T2.1 și 35, 50, 75 și 100mm (toate T2.0). Va exista și un 18mm. Toate au aceeași rotație de focalizare de 270° și 12 lame de iris pentru „un bokeh soft și frumos”. Acestea vin cu monturi PL, Canon EF sau Sony E – cu posibilitatea de a fi schimbate de utilizator. Învelișul optic de pe lentile are rolul de a controla perfect dispersia, păstrând în același timp detalii bogate, ceea ce duce la „flare-uri stilizate și îmbunătățirea contrastului”.
Obiectivele rapide Cinema Prime ale Canon și seria L de înaltă performanță lucrează împreună cu senzori cu cadru complet. Folosirea seriei L cu C700 FF oferă o compatibilitate deplină a focalizării automate cu senzorii AF Dual Pixel CMOS ai camerei, ceea ce simplifică urmărirea unui subiect în mișcare. Aparatul foto este disponibil atât cu monturi EF, cât și PL, ceea ce înseamnă că utilizatorii pot opta pentru obiectivele EF, cu costuri mai mici (dintre care există un număr foarte mare pe piață).
Acum are, de asemenea, șapte Cinema Primes (de la 14 la 135mm), fiecare cu un iris de 11 lame pentru a produce bokeh rotund și flare-uri de lentilă soft și plăcute. Versiunea pe montură EF le permite să comunice direct cu C700 (sau C200/C300 MkII) pentru corectarea aberațiilor cromatice și lumină ambientală, metadate, T-stop și ghid de focalizare Dual Pixel.
Noile Zeiss Supreme Primes sunt 13 lentile de mare viteză (majoritatea cu o diafragmă maximă de T1.5) care acoperă distanțe focale cuprinse între 15mm și 200mm. Se spune că sunt mai ușoare și mai mici decât lentilele comparabile și, de asemenea, se mândresc cu „o claritate blândă”, cu un accent estetic de descreștere a focusului și cu un bokeh elegant.
Acestea includ tehnologia eXtended Data de la Zeiss de metadate pentru datele cadru-cu-cadru cu privire la vignetarea și distorsionarea lentilelor, pe lângă metadatele standard ale lentilelor furnizate folosind protocolul Cooke/i Technology, care ar trebui să asiste casele producătoare de efecte vizuale pentru a elimina proprietățile obiectivului în timp ce adăugă efecte generate pe computer – apoi le reaplică pentru a crea o imagine realistă.
Primele Suprime Primes cu distanțe focale de 25, 29, 35, 50 și 85mm (toate T1.5) sunt disponibile acum cu 100mm/T1.5, urmând să apară în decembrie.
Cooke a lansat o nouă gamă Anamorphic/i Full Frame Plus la IBC2018. Linia T2.3 include lentile 32, 40, 50, 75, 100, 135 și 180mm, cu 50 mm urmând să intre în producție, restul venind în următoarele 12 luni.
Aceștia vor folosi un comprimat de 1,8, pe care Les Zellan, președintele Cooke Optics, îl consideră „dă cele mai bune rezultate pentru cadrul complet anamorfic. La 2x ai pierde prea mulți pixeli, iar la 1,6x (raportul corect pentru a utiliza fiecare pixel) nu vei obține suficient caracterul anamorfic. Soluția noastră la 1,8x oferă imaginii un feel anamorfic mai mare la raportul de aspect de 2,40: 1 în timp ce captează 90% din pixeli, păstrând astfel acest format în conformitate cu standardele de rezoluție din industrie. Cu toate acestea, deoarece acestea sunt lentile Full Frame Plus concepute pentru a acoperi cadrul complet fix de 24×36, puteți alege să utilizați 100% din pixeli, ceea ce va duce la un raport de aspect de 2,70: 1.”
Leave a Review