În timp ce vânzările de mașini cu combustie sunt în scădere, cele la mașinile electrice cresc din ce în ce mai repede. Nu este de mirare, deoarece diferența de preț s-a redus semnificativ, ceea ce face ca mașinile electrice să fie din ce în ce mai atractive.
Între ianuarie și octombrie 2021, au fost înmatriculate peste 3000 vehicule electrice noi, depășind numărul total de înmatriculări din 2011 până în 2019 inclusiv. În prezent, în România există peste 9000 de vehicule electrice, iar până la sfârșitul anului specialiștii se așteaptă ca pragul de 10.000 de unități să fie depășit cu lejeritate, mai ales după ce a fost lansat modelul Dacia Spring.
Renault Zoe este un model popular printre vehiculele electrice, acesta a evoluat mult de la prima sa apariție, înca din anul 2012. Modelul New Zoe 40 cu care ne-am plimbat, are autonomia mare, de până la 300 de kilometri, teoretic, în cele mai ideale condiții. Acesta îi avantajează pe cei care circulă mult, însă are si dezavantaje. Chiar dacă Zoe pare a fi campionul distanțelor lungi în acest segment, acesta are o încarcare de tip 2 cu o capacitate maximă de 22 de kilowați. La o priză normală, domestică, acesta se încarcă de la 0 la 100% în 25 de ore, la o priză de 11kw se încarcă în patru ore și jumatate, iar la 22kw în 2h40min.
Zoe se simte cel mai bine în oraș. Dimensiunile sale compacte, de puțin peste 4 metri, sunt în favoarea sa în acest caz. Cu toate acestea, Renault reușește să monteze patru locuri și un portbagaj util. Dar din păcate daca ai o înălțime de peste 1,80 metri, vei avea probleme atât la condus, cât și dacă stai în spate. În București sunt mari șanse să dai cu capul în plafon, daca iei din greșală o groapă. Personal am fost deranjant de faptul că scaunul soferului nu se putea ajusta pe înălțime, poziția de șofat fiind prea sus. Scaunele nici ele nu sunt strălucite, dupa 20 de minute de condus, vei avea dureri pe tot spatele și în zona lombară, indiferent de ce poziție îți alegi.
Se vede faptul că avem aici o mașină de buget, chiar dacă nouă costa puțin peste 30000 Euro cu TVA, fără programul RABLA. Pe partea de design este simplistă, cu materiale plastice echivalente cu cele care se regăsesc pe Dacia Logan. Sistemul de infotainment cu navigație poate fi considerat decent, acesta are tot ce ai nevoie și se mișcă fără lag.
Experiența de condus este bună, mașina fiind antifonată suficient cât să nu te deranjeze zgomotul ambiental, plus că nu mai ai un motor cu combustie care să producă zgomot. În mers se aude subtil sunetul motorului electric. Motorul are o putere de 108 cai cu 225nm cuplu. Acesta accelerează de la 0-100km/h în 11,4 secunde, dar dacă în mașina sunt deja 2 sau mai multe persoane, accelerația automat devine mai slabă în timp ce autonomia scade. Aceasta ajunge relativ repede la 60km/h, dar după te rogi de ea, așadar poți uita de depășiri pe autostradă. Viteza maximă este de 135km/h și teoretic nu ai avea nevoie de mai mult. Mașina beneficiază de frană regenerativă, dar nu vă așteptați la mari minuni, această regenerare nu va încărca bateria vizibil.
Selectorul de viteze este de tip electronic, în stilul celor de la BMW, dar este foarte plasticos și ai impresia că pui mâna pe o telecomandă de la o jucărie câștigată la pufuleți cu surprize. În mers mașina este rigida, vei simții toate gropile și pietricelele de pe drum, Renault putea să o facă mai confortabilă la acest capitol, mai ales că se presupune că vei merge mult în oraș cu ea. Legat de mersul prin oraș sau pe autostradă, trebuie să vă gândiți bine daca vreți să cumpărați așa ceva. Zoe este la fel de sigură ca un Tico. În ultimul test Euro NCAP, aceasta a obținut nu mai mult de 0 stele.
Renault Zoe a fost al patrulea cel mai bine vândut vehicul electric din Europa în urmă cu doar câteva luni, dar a picat serios la cele mai recente teste de impact ale NCAP. De fapt, NCAP a „premiat” Renault Zoe 2021 cu zero stele pentru siguranță, ruinând, în mod ironic, moștenirea lui Renault Laguna – prima mașină care a primit vreodată un rating de cinci stele.
Încă de la lansarea sa în 2013, Zoe a deținut un rating de siguranță de cinci stele, așa că acest lucru pune întrebarea: ce s-a schimbat acum? Potrivit secretarului general al Euro NCAP, deficiențele vehiculului sunt atribuite unui „facelift” introdus în 2020.
Noul Zoe a primit mai multe îmbunătățiri la nivelul bateriei, dar nu și un plus de siguranță. „Dimpotrivă, airbagul lateral montat pe scaun, care anterior proteja capul și toracele, a fost înlocuit cu un airbag mai puțin eficient doar pentru torace, ceea ce reprezintă o degradare a protecției ocupanților”, explică secretarul general al NCAP. De asemenea, Zoe a fost penalizat pentru că nu dispune în standard de funcții de siguranță activă, cum ar fi frânarea automată de urgență și avertizarea de părăsire a benzii de rulare.
Protecția slabă în cazul accidentelor în general, protecția slabă a utilizatorilor vulnerabili ai drumurilor și lipsa unei tehnologii semnificative de evitare a accidentelor sunt motivele pentru care Zoe este descalificată pentru orice stea. Dar și Dacia Spring 2021 a ieșit prost la testul de impact NCAP, obținând o notă de siguranță aproape la fel de proastă, de o stea.
Dacă faci accident la viteză mare, e suficient să intre în tine cineva cu 50-60km/h. Probabil că masina va fi afectată grav și la impactul cu o bicicletă.
Cam atât am avut de spus despre acest model, nu are rost să discutăm mai mult, așteptăm un nou model, până atunci ne vom bucura de mașini de la producători precum Nissan, Skoda sau BMW.
Leave a Review