mirrorless, dslr

Mirrorless sau DSLR? Ce să alegeți în 2020?

Care sunt de viitor?

Toți cei care suntem pasionați de fotografie am început acest periplu în domeniu deținând un DSLR, cu câteva obiective specifice, unii cu zoom-uri, alți (și) cu prime-uri. Puțini poate că am avut ocazia să tragem cadre cu aparate mirrorless, alții deja deținem un mirrorless și tragem de ceva timp cu el.

Care este părerea noastră? Ce-am alege între mirrorless și DSLR în plin 2020? Noi am spune că alegem mirrorless, mai ales din primul și cel mai puternic motiv: absența oglindei pentaprismă. Fraților, este o tehnologie veche de pe vremea lui Leonardo Da Vinci, care se spune că a fost cel care a descoperit-o, printre multe altele din multe alte domenii. Leonardo Da Vinci a folosit o pentaprisma în camera sa obscură, pe care a construit-o ca să experimenteze cu tehnicile fotografice. În fine, gata cu istoria.

Deci, această tehnologie nu s-a mai schimbat de sute de ani. Surprinzător pentru noi este că sistemele mirrorless digitale abia de câțiva ani au început să înflorească. Mulți fotografi au renunțat total la sistemele lor DSLR și au trecut pe mirrorless. Practic, lipsa acestei pentaprisme aduce o sumedenie de avantaje precum: mai puțină mișcare a aparatului (și implicit imagini mai clare), mai puțin zgomot de imagine, mai ușor de curățat senzorul, FPS-uri un pic mai rapide, costuri reduse de construcție și suport tehnic.

Fie că sunt sisteme cu senzor crop (APS-C) sau full-frame, camerele mirrorless vin în multe variante. Putem menționa binecunoscutele sisteme Sony A7, A9, mai nou se zvonește că poate apărea un full-frame de buget care s-ar putea numi A5. Fujifilm deja făcea sisteme mirrorless din gama X-T, iar acum a apărut X-T4 sau X-T200. Chiar și cei de la Nikon cu seria Z, sau Canon cu EOS-R au trecut în producția modelelor mirrorless. Totuși, Nikon încă mai scoate DSLR-uri. Să ne amintim de emblematicul D6.

Dar care ar mai fi avantajele sistemelor mirrorless față de DSLR? Să vedem:

Autofocus îmbunătățit

Acum ceva vreme, pe la începuturi, camerele mirrorless chiar aveau probleme cu autofocusul. Nu și în prezent. Majoritatea producătorilor au remediat de ceva timp problema, ba chiar au îmbunătățit sistemul. Fotografii de sport rămăseseră pe DSLR tocmai din această cauză, pentru că autofocusul, mai ales pe sisteme precum 1DX de la Canon, deși unele scoase din fabricație acum.

Recent, auzim de la Canon cum că sistemul lor EOS-R ar avea cel mai performant autofocus, un sistem avansat cu deep learning ca pe 1DX, capabil să recunoască subiectul după ochi, față sau forma corpului.

De asemenea, Sony se laudă că emblematicul A9, A6600 de nivel mediu și A6100 entry-level au un autofocus de 0,02 secunde. Iar această tehnologie se va îmbunătăți constant pentru industria mirrorless.

Cost

Două camere lansate în ultimele șase luni sunt Nikon D780 și Fujifilm X-T4. Prima ( entry-level DSLR full-frame) costă 2.300 de dolari, iar cea de-a doua (un sistem mirrorless emblematic cu senzor crop) costă 1.700 de dolari. Ambele înregistrează video 4k, dar cu toate acestea, X-T4 vine cu IBIS (D780 nu) și funcționează mai bine în modul în rafală cu până la 20 FPS (cu obturatorul electronic), comparativ cu 12 FPS pe D780. În DSLR-ul de la Nikon nu există nimic care să garanteze o diferență de preț de 600 de dolari. Și nu vă lăsați păcăliți de dimensiunea senzorilor: deși un APS-C, X-T4 vă va servi foarte bine în lumină scăzută.

Portabilitate

Este adesea primul argument pe care îl au fotografii profesioniști pe mirrorless: sistemele mirrorless sunt mai ușoare și mai compacte. În primele zile, mărimea era cu siguranță unul dintre principalele puncte de vânzare ale sistemelor mirrorless. Cu toate acestea, din cauza avansărilor în ceea ce privește performanța, credem că portabilitatea nu mai este cea mai puternică caracteristică a camerelor mirrorless, dar este încă importantă.

Pentru cei care călătoresc des, un Nikon D600 cu Nikkor 24-70mm f2.8 sunt de lăsat la vatră: au devenit destul de greoaie pentru cineva care este în continuă mișcare. Vorbim de o greutate de aproape 1 kg și 800 grame împreună. Astăzi, cu X-T2 și 35mm f2, de exemplu avem o greutate combinată de vreo 650 de grame. Imaginați-vă ce înseamnă să urcați pe munte cu o greutate precum exemplul cu sistemul Nikon plus obiectivul, unde fiecare sută de grame contează. Dar cu un rucsac plin cu obiective, pe lângă aparat? Apoi, să ne imaginăm cum e cu un sistem mirrorless pe care l-am exemplificat. Și vom continua să spunem în mod oficial că nu pierdem din calitatea imaginii, poate chiar dimpotrivă.

Depinde de voi pe care alegeți, dar schimbarea a venit

Ori de câte ori o companie introduce o metodă nouă pe o practică veche, ea este adesea întâlnită cu resentimente și rezistență. Există un argument bun pentru a spune că a fost abordarea potrivită în primele zile ale camerelor fără pentaprismă. „De ce să trec pe mirrorless? Îmi place DSLR-ul meu, face treaba bine, iar în plus, nu cred că aparatele alea o să aducă ceva nou față de o tehnologie deja consacrată.” Auzeam adesea astfel de cuvinte printre prietenii mei fotografi. Dar astăzi, aceleași argumente nu mai sunt valabile.

Desigur, alegeți ce cameră vi se potrivește cel mai bine, căci DSLR-ul încă mai are viață în el și va mai rămâne printre noi. Dar dacă doriți să fiți în pas cu avansurile tehnologiilor foto de ultimă oră, un sistem mirrorless este ce vă trebuie.

Patrick
Acum 15 ani îmi căutam locul în lumea profesionala. Am căutat să îmi aleg un domeniu care să-mi placă, să mă caracterizeze și am început să tatonez mai multe terenuri, printre care și geografia turistică. În scurt timp am renunțat la studiul geografiei turistice din motive personale și familiale pentru un job în IT, care începea să devină la modă pe atunci. Astfel că am început lucrul la o companie de furnizare servicii de internet care a început în cartierul în care locuiam și în câțiva ani s-a extins. Pe atunci aveam un PC cu procesor AMD low-end (chiar și pentru vremea aceea) cu care am început să învăț software: programare, design grafic (începusem pasiunea pentru Adobe Photoshop cu care astazi am avansat la post-procesare fotografii și pictură digitală, ilustrație etc.), dintre care și web design, domeniu în care am început, pe atunci, destul de timid și cu multe greșeli. În timp, mi-am construit un portfoliu de lucrări, am câștigat câțiva clienți, iar apoi, după câțiva ani mi-a crescut reputația odată cu avansarea în tehnologie, pentru ca recent să-mi înființez Studiourile Cydrone, o companie-studio de creație digitală. Am trecut de la HTML4, XHTML, la HTML5 si CSS3, apoi la CMS web developing. Nu am ratat nici domeniul bloggingului și mi-am pornit primul meu blog pe blogspot.com, apoi am trecut la domeniu propriu. Astăzi scriu pe diverse platforme, în primul rând pe cea personala, pe care am transformat-o într-o academie online (Cydrone Archetypal Academy) în care abordez teme avansate precum matematica de modelare (vă aduceți aminte că am început cu programarea? Nu degeaba…), geometrie sacră, fractali, modele numerologice de succes, stil de viață sănătos și conștient, afaceri de succes, antreprenoriat, dezvoltare personala, educație financiară, iar în al doilea rând am fondat Revista România Culturală, o platforma online în care promovez cultura română din toate timpurile (căreia îi sunt pe vecie recunoscător). Alte platforme pe care mai scriu sunt androidinfo.ro (știri și recenzii în tehnologie mobile și nu numai), infotimes.ro (știri generale), dar și pe medium.com, linkedin.com etc.
%d blogeri au apreciat: