Vehiculele autonome (AV) sunt adesea prezentate ca fiind mijloacele de transport ale viitorului. În timp ce tehnologia este încă foarte discutabilă în ceea ce privește siguranța și eficacitatea sa, unii oameni de știință, activiști pentru climă și urbaniști sunt convinși că AV-urile nu dețin cheia călătoriilor futuriste, cel puțin în orașe. În schimb, bicicleta simplă – sau nu atât de simplă, electrică – este cheia pentru orașe durabile, cu mai puțină aglomerație și mobilitate sporită. Ciclo-logistica cunoaște o renaștere în Europa, unde orașele se adaptează fizic la mersul pe bicicletă.
Este posibil ca summitul COP26 din 2021 de la Glasgow să se fi adresat în primul rând mașinilor cu emisii reduse atunci când s-a discutat despre transport, dar activiștii pentru biciclete și-au făcut auzite punctele de vedere. Potrivit acestor entuziaști, banii vorbesc. Numeroasele miliarde de dolari cheltuite pentru cercetarea și dezvoltarea de noi opțiuni pentru automobile eclipsează cele doar aproximativ două miliarde de dolari cheltuite pentru inițiative pentru biciclete și pietoni în Uniunea Europeană în ultimul deceniu. Cu toate acestea, în ciuda lipsei unui lobby cu bani mulți, virtuțile transportului cu bicicleta în traficul urban au vorbit de la sine.
Bicicletele electronice de marfă au cunoscut o creștere rapidă în ultimii ani. Ele sunt agile și mai rapide decât furgonetele, iar traseele lor sunt greu de reprodus cu un algoritm. Pentru uz personal, Franța oferă până la patru mii de euro persoanelor care își schimbă mașina cu un e-bike. În Europa, vânzările acestor biciclete au dublat numărul de vehicule electrice vândute în 2021. La fel cum COP26 a recunoscut în cele din urmă bicicleta ca fiind un vehicul esențial al viitorului, natura evolutivă a ciclo-logisticii și a orașului global o recunoaște și ea.
Între timp, orașele din întreaga lume și-au îmbunătățit infrastructura pentru biciclete; algoritmii bazați pe date au promovat “creșterea optimă a rețelei de biciclete”. Bicicletele sunt mai puțin dăunătoare pentru climă decât mașinile, promovează exercițiile fizice sănătoase și rezolvă multe dintre problemele de congestionare cu care se confruntă orașul modern.
Dar acest lucru nu înseamnă renunțarea definitivă la autovehicule, deoarece sunt multe cazuri în care acestea sunt o necesitate. Când discutăm de România, infrastructura este extrem de slabă, avem câteva piste prin orașe, dar nu avem legături cu sate, comune sau alte orașe, așa cum se întâmplă în Germania, spre exemplu. Cum era vorba aia “Mai este mult până departe”, la noi se poate, dar nu se vrea.
Leave a Review