web analytics

Cum a evoluat NVIDIA DLSS și RTX? Lista cu jocuri compatibile și de ce merită folosite aceste funcții

Ce jocuri suportă RTX, DLSS sau Reflex? Cât de mult ajută aceste tehnologii? Iată răspunsul!

Parteneri

Dacă v-ați uitat la cele mai noi și mai puternice plăci grafice Nvidia RTX , este posibil să fi auzit de DLSS și Real Time Ray Tracing (RTX). Dacă nu sunteți sigur despre ce este vorba, noi avem răspunsurile.

Nvidia are în mod clar un hardware de gaming serios sub forma diferitelor plăci grafice, dar compania a lucrat, de asemenea, la o serie de tehnologii software diferite în ultimii ani pentru a obține cele mai bune rezultate din acest hardware.

Compania a insistat mult pe posibilitățile de ray tracing și pe experiența pe care jocurile o pot adăuga. Această tehnologie oferă efecte vizuale îmbunătățite prin iluminare realistă, umbre precise și surse de lumină difuză. Dar, de asemenea, poate pune presiune pe PC-ul pe care te joci și poate scădea numărul de FPS-uri, ceea ce este neplăcut pentru orice jucător pe PC. Aici intervine DLSS. Aceasta este o tehnologie care vă permite să profitați la maximum de fidelitatea impresionantă a imaginii, îmbunătățind în același timp performanța și menținând ratele de cadre ridicate, astfel încât să puteți profita la maximum de monitorul vostru de gaming.

Deep Learning Super Sampling (cunoscută și sub numele de DLSS) este o tehnologie de inteligență artificială dezvoltată de Nvidia pentru a îmbunătăți performanța sitemelor de gaming, chiar și atunci când se utilizează setări grafice ridicate. Ideea este de a pune mai puțină presiune asupra GPU-ului prin redarea imaginii originale la o rezoluție mai mică și apoi prin utilizarea inteligenței artificiale pentru a mări această imagine și a o face să pară că rulează la o rezoluție mai mare.

Imaginați-vă că jucați un titlu triplu A cu o imagine uimitoare la setările maxime pe un monitor 4K, dar jocul rulează de fapt la 1080p și este apoi redimensionat la 4K de către AI cu ajutorul DLSS. Acest lucru înseamnă că jocul poate rula mai repede și mai cursiv, oferindu-vă câștiguri mari de FPS fără ca grafica să aibă de suferit. În esență, inteligența artificială a DLSS adaugă pixelii suplimentari pentru a vă oferi o imagine fantastică, dar una care este clară și care nu vă face să plângeți după pierderea de FPS. DLSS nu este perfect, dar s-a îmbunătățit de-a lungul timpului, iar Nvidia are acum mai multe setări DLSS, inclusiv Performance, Balance și Quality Mode. Puteți comuta între acestea în funcție de experiența dvs., calitatea oferind cele mai bune îmbunătățiri vizuale, în timp ce performanța vă poate ajuta să creșteți FPS-ul atunci când pare că acesta scade.

Am menționat că ray tracing poate contribui la efectele vizuale generale ale jocului, dar poate avea un impact negativ asupra performanței jocului. DLSS contracarează acest lucru și vă permite să păstrați astfel de setări, dar face o magie grafică serioasă pentru a îmbunătăți performanța generală. Am văzut acest lucru în acțiune într-o serie de jocuri. La unii este o diferență mai mare decât la alții. La setările maxime, Cyberpunk 2077 a fost deosebit de solicitant la prima lansare. Chiar și cu un PC puternic și un RTX 3080, am reușit să obținem 30 FPS cu DLSS dezactivat, dar toate celelalte au fost la maxim. Activarea DLSS a dus la o rată de cadre aproape dublă și la o experiență mult mai fluidă.

Cu toate acestea, încă nu este perfect. În modul de performanță, este posibil să observați o oarecare degradare a calității vizuale generale, în funcție de ceea ce jucați. Este posibil să existe o oarecare neclaritate în comparație cu 4K fără DLSS. Cu toate acestea, în cea mai mare parte, tehnologia funcționează bine și merită să vă jucați cu acest compromis.

Când a apărut DLSS, doar câteva jocuri îl suportau și nu puteai să-l rulezi pe orice. De atunci, DLSS a fost îmbunătățit și lansat sub forma DLSS 2.0. Compania a încercat, de asemenea, să îl facă mai accesibil dezvoltatorilor, astfel încât să nu fie antrenat pe anumite jocuri pentru a obține cele mai bune performanțe, ci să poată fi integrat în cât mai multe jocuri posibil.

DLSS este, de asemenea, acceptat de Unreal Engine 4 și funcționează și cu Unity 2021.2, ceea ce înseamnă că funcționează cu cele mai utilizate motoare de jocuri și cu o gamă largă de jocuri. Acestea fiind spuse, implementarea DLSS este la latitudinea dezvoltatorilor, dar am văzut-o în mai multe jocuri.

Lista oficială a jocurilor care acceptă DLSS este în continuă extindere, dar în prezent include:

  • Alan Wake Remastered
  • Amid Evil
  • Anthem
  • Aron’s Adventure
  • Back 4 Blood
  • Baldur’s Gate 3
  • Battlefield V
  • Battlefield 2042
  • Bright Memory
  • Call of Duty: Black Ops Cold War
  • Call of Duty: Modern Warfare
  • Call of Duty: Warzone
  • Chernobylite
  • Chivalry 2
  • Control
  • CRSED: F.O.A.D. (Formerly Cuisine Royale)
  • Crysis Remastered
  • Crysis 2 Remastered
  • Crysis 3 Remastered
  • Cyberpunk 2077
  • Death Stranding
  • Deliver Us the Moon
  • Doom Eternal
  • Dota 2
  • Dying: 1983
  • Edge of Eternity
  • Enlisted
  • Escape From Naraka
  • Everspace 2
  • Far Cry 6
  • F.I.S.T.: Forged In Shadow Torch
  • F1 2020
  • F1 2021
  • Final Fantasy XV
  • Fortnite
  • Ghostrunner
  • Gu Jian Qi Tan Online
  • Icarus
  • Industria
  • Into the Radius VR
  • Iron Conflict
  • Justice
  • LEGO Builder’s Journey
  • Marvel’s Avengers
  • MechWarrior 5: Mercenaries
  • Metro Exodus
  • Metro Exodus PC Enhanced Edition
  • Minecraft With RTX For Windows 10
  • Monster Hunter: World
  • Moonlight Blade
  • Mortal Shell
  • Mount & Blade II: Bannerlord
  • Necromunda: Hired Gun
  • Nine to Five
  • Naraka: Bladepoint
  • No Man’s Sky
  • Nioh 2 – The Complete Edition
  • Outriders
  • Pumpkin Jack
  • Rainbow Six Siege
  • Ready or Not
  • Red Dead Redemption 2
  • Redout: Space Assault
  • Rise of the Tomb Raider
  • Rust
  • Scavengers
  • Shadow of the Tomb Raider
  • Sword and Fairy 7
  • Swords of Legends Online
  • System Shock
  • The Ascent
  • The Fabled Woods
  • The Medium
  • The Persistence
  • War Thunder
  • Watch Dogs: Legion
  • Wolfenstein: Youngblood
  • Wrench
  • Xuan-Yuan Sword VII

Seria de plăci grafice Nvidia RTX 2000 și 3000 este echipată cu Tensor Cores care permit DLSS, așa că este la fel de simplu să cauți prefixul „RTX” pentru a ști dacă GPU-ul tău va funcționa cu această funcție. Din păcate, DLSS nu este disponibil pe plăcile grafice AMD din cauza acestei cerințe hardware, dar nu disperați dacă aveți un GPU Radeon, deoarece FSR de la AMD pare a fi o alternativă open source excelentă.

  • GeForce RTX 2060
  • GeForce RTX 2060 Super
  • GeForce RTX 2070
  • GeForce RTX 2070 Super
  • GeForce RTX 2080
  • GeForce RTX 2080 Super
  • GeForce RTX 2080 Ti
  • Nvidia Titan RTX
  • GeForce RTX 3060
  • GeForce RTX 3060 Ti
  • GeForce RTX 3070
  • GeForce RTX 3070 Ti
  • GeForce RTX 3080
  • GeForce RTX 3080 Ti
  • GeForce RTX 3090

Cu toate acestea, nu toate plăcile grafice de la Nvidia oferă aceleași creșteri de performanță, seria RTX 3000 fiind adesea mai performantă decât GPU-urile din seria RTX 2000. Acest lucru se datorează faptului că cele mai noi plăci grafice găzduiesc Tensor Cores de a doua generație, oferind o performanță per nucleu mai mare.

NVIDIA DLSS 2.3 a fost lansat de mai bine de o lună. Toți pasionații de hardware își amintesc de fiascoul pe care l-a reprezentat prima versiune a tehnologiei NVIDIA DLSS, iar majoritatea experților sunt de acord că a fost o lansare prematură. Cu toate acestea, NVIDIA și-a învățat bine lecția, iar DLSS 2.0 a revoluționat într-adevăr scalarea rezoluției pentru jocuri, prin introducerea reconstrucției imaginii AI care a îmbunătățit dramatic calitatea imaginii.

La momentul lansării DLSS 2.0, NVIDIA a precizat că a acordat o atenție deosebită feedback-ului din partea dezvoltatorilor și a comunității cu privire la problemele legate de prima versiune și a continuat să își îmbunătățească tehnologia de atunci. DLSS 2.3 introduce o utilizare mai inteligentă a vectorilor de mișcare în jocuri, îmbunătățind detaliile și reducând foarte mult efectul de fantomă și pâlpâirea obiectelor în mișcare, unul dintre cele mai slabe puncte ale tehnologiei. Potrivit lui Catanzaro, tehnologia a fost implementată chiar și în televizoare, adăugând că driverele GeForce au oferit de mult timp propria lor formă de scalare spațială.

NVIDIA DLSS 2.3 este una dintre cele mai importante actualizări de până acum, fiind compatibilă cu peste 130 de jocuri și aplicații. NVIDIA notează că DLSS a fost integrat în 45 de jocuri în Q3 2021. De remarcat în mod special Cyberpunk 2077 și DOOM Eternal, ambele optimizate pentru tehnologia DLSS. Ghosting-ul a fost redus semnificativ, iar scalabilitatea și detaliile grafice au fost îmbunătățite. NVIDIA evidențiază reducerea efectului de ghosting în Cyberpunk 2077. Acest lucru va fi vizibil în special în imaginile în mișcare, mai ales în timpul condusului. Astfel, calitatea imaginii este mult mai bună, iar fluiditatea este excelentă.

DOOM Eternal beneficiază, de asemenea, de DLSS și de tehnologia sa de inteligență artificială. În cazul momentelor cu particule, trecem de la o imagine fantomă puternică, care desenează mai degrabă linii decât particule, la posibilitatea de a vedea particulele într-un mod mult mai clar. Jocuri precum Battlefield 2042, Back4Blood, Guardians of the Galaxy, Crysis Remastered și alte jocuri au adăugat suport pentru tehnologia NVIDIA DLSS. Acest lucru înseamnă că catalogul a crescut foarte mult în ultimul trimestru.

Pe 16 noiembrie va fi lansată o actualizare a driverului cu noi caracteristici importante. Cea mai importantă caracteristică nouă este tehnologia NVIDIA Image Scaling. Această nouă tehnologie permite îmbunătățirea performanțelor prin intermediul unui algoritm de scalare și ascuțire. Noua funcție NVIDIA Image Scaling poate fi gestionată prin intermediul NVIDIA Control Panel și GeForce Experience.  O setare de sharpening pentru joc va fi integrată în actualizare. Lucrul interesant la această funcție este că o puteți schimba atunci când jucați un joc. Astfel, îl putem personaliza și ajusta fără a fi nevoie să părăsim jocul.

NVIDIA adaugă încet-încet îmbunătățiri la tehnologia Deep Learning Super Sampling și la modul în care aceasta funcționează. Această tehnologie a evoluat foarte bine și profită din plin de Tensor Cores din GPU-urile sale. Deși a fost lansat inițial pentru a compensa pierderea de FPS din cauza tehnologiei Ray Tracing, a fost folosit independent. În cadrul Death Standing și-a arătat întregul potențial și, de atunci, a început să fie folosit fără a fi nevoie de ray tracing.

Pentru a vedea exact cum funcționează DLSS și RTX în viața de zi cu zi, am utilizat pentru testare un laptop Acer Nitro 5 care vine echipat cu o placă video NVIDIA RTX 3080 Laptop. O placă video extrem de potentă, care este capabilă să ruleze orice joc la 60 FPS-uri, mai ales dacă ținem cont că laptopul are ecran 1080p. Așadar nu vom avea probleme să nu scoatem peste 60 FPS-uri, dar cu cât mai mult cu atât mai bine, deoarece ecranul are un panou pe 144Hz.

Am testat folosind CRYSIS 3 REMASTERED. Setările au fost puse la maxim din presetul jocului, cu RTX ON și OFF cu DLSS ON și OFF și cu DLSS ON fără RTX.

Cu toate setările pe very high, am avut o medie de 64FPS-uri.

  • Average framerate : 64.0 FPS
  • Minimum framerate : 63.5 FPS
  • Maximum framerate : 64.2 FPS
  • 1% low framerate : 61.8 FPS
  • 0.1% low framerate : 60.6 FPS

Cu toate setările pe very high, dar cu DLSS si RTX OFF, am avut o medie de 83 FPS-uri.

  • Average framerate : 83.3 FPS
  • Minimum framerate : 70.7 FPS
  • Maximum framerate : 106.9 FPS
  • 1% low framerate : 69.2 FPS
  • 0.1% low framerate : 65.8 FPS

Cu toate setările pe very high, dar cu DLSS ON și RTX OFF, am avut o medie de 126 FPS-uri.

  • Average framerate : 126.0 FPS
  • Minimum framerate : 98.0 FPS
  • Maximum framerate : 162.2 FPS
  • 1% low framerate : 93.2 FPS
  • 0.1% low framerate : 87.1 FPS

Cu toate setările pe very high, dar cu DLSS OFF și RTX ON, am avut o medie de 40 FPS-uri.

  • Average framerate : 39.8 FPS
  • Minimum framerate : 31.8 FPS
  • Maximum framerate : 53.3 FPS
  • 1% low framerate : 31.7 FPS
  • 0.1% low framerate : 30.8 FPS

Din toată această poveste, trebuie să menționăm și NVIDIA Reflex. Încă o funcție care te ajută la îmbunătățirea gameplay-ului. Reflex este disponibil inclusiv pe plăci video non RTX, lista o puteți vedea mai jos:

Nvidia GeForce GTX 950 Nvidia GeForce GTX 1660
Nvidia GeForce GTX 960 Nvidia GeForce GTX 1660 Ti
Nvidia GeForce GTX 970 Nvidia GeForce RTX 2060
Nvidia GeForce GTX 980 Nvidia GeForce RTX 2060 Super
Nvidia GeForce GTX 980 Ti Nvidia GeForce RTX 2070
Nvidia GeForce GTX Titan X Nvidia GeForce RTX 2070 Super
Nvidia GeForce GTX 1050 Nvidia GeForce RTX 2080
Nvidia GeForce GTX 1050 Ti Nvidia GeForce RTX 2080 Super
Nvidia GeForce GTX 1060 Nvidia GeForce RTX 2080 Ti
Nvidia GeForce GTX 1070 Nvidia GeForce Titan RTX
Nvidia GeForce GTX 1070 Ti Nvidia GeForce RTX 3060
Nvidia GeForce GTX 1080 Nvidia GeForce RTX 3060 Ti
Nvidia GeForce GTX 1080 Ti Nvidia GeForce RTX 3070
Nvidia GeForce GTX 1650 Nvidia GeForce RTX 3080
Nvidia GeForce GTX 1650 Super Nvidia GeForce RTX 3090

NVIDIA Reflex menține CPU-ul perfect sincronizat cu GPU-ul pentru a elimina coada de randare. Acest lucru înseamnă că placa grafică redă cadrele alimentate de CPU aproape imediat, minimizând latența din render queue.

Deoarece render queue nu mai reprezintă o problemă, acest lucru reduce și presiunea din spate pe partea CPU. Acest lucru face posibil ca jocurile să eșantioneze intrările de la mouse și de la tastatură în ultima secundă, reducând latența jocului cu o cantitate extinsă.

Atât latențele de redare, cât și cele de joc reprezintă doar o parte din întreaga latență a sistemului care are un impact asupra experienței generale de joc pe partea de client. Latența sistemului de la un capăt la altul va include, de asemenea, perifericele (mouse-ul și tastatura) și monitorul.

Acestea fiind spuse, NVIDIA Reflex funcționează cel mai bine în scenarii limitate de GPU, în care PC-ul nu împinge sute de cadre pe secundă. La rate de cadre mai mari, diferența de latență este neglijabilă, deoarece PC-ul este limitat de CPU și nu există multe cadre care așteaptă în render queue.