Încă de la prima apariție a tehnolgiei DLSS 3, am spus că adevarata valoare nu o vom vedea neapărat pe desktop-uri, deoarece plăcile grafice din acestea practice nu au limită de putere. Însă când discutăm despre laptopuri, aici lucrirle se complică puțin și vedem cum intervin diverse limitări hardware. Exemplu spațiul compact, răcirea, consumul de energie, sunt doar cateva dintre limitările care au ținut pe loc mult timp dezvoltarea laptopurilor de gaming.
Însă NVIDIA a reușit să le combată începând cu seria GTX 10xx, iar odată cu apariția seriei RTX 20, deja lucrurile s-au îndreptat și maim ult către AI. Când am testat DLSS, prima generație, aceasta impresiona, creșterea de perfomantă era vizibilă, ba chiar și a calității imaginii, reușea ca prin magie, desi randa la o rezoluție mai mică, să ofere imagini mai clare decat randarea originală.
Aici NVIDIA a reușit să învingă practic legiile fizicii, evident că DLSS 1 avea și anumite probleme, dar apoi a urmat DLSS 2, fiind încă actualizat, la 2.3 în acest moment și seria RTX 40 a venit la pachet cu DLSS 3, care impinge mai departe boost-ul de performanță. După cum spuneam la inceput, pe laptopuri avantajul este unul enorm. Iar în continuare voi întra în detalii despre DLSS 3 și cum a reușit să acapareze industrai gaming-ului.
Cu tehnologia Deep Learning Super Sampling (DLSS), NVIDIA a revoluționat lumea gamingului prin aplicarea AI (inteligenței artificiale) la procesarea grafică, deschizând era jocurilor 4K cu Ray Tracing, fără impact asupra performanțelor. Odată cu debutul seriei RTX 40, care este bazată pe noua arhitectură Ada Lovelace, NVIDIA multiplică și mai mult performanța posibilă atât pe PC-urile desktop dar mai ales pe laptopuri, cu noua sa tehnologie DLSS 3.
DLSS 3 îmbină tehnologia existent, DLSS 2 cu Frame Generation, o nouă componentă de upscaling „temporal”, care permite multiplicarea numărului de cadre pe secundă cu un factor de până la 4 ori mai mare decât în cazul unei randări tradiționale, menținând în același timp un nivel foarte ridicat de detalii.
Tehnologia de upscaling bazată pe inteligență artificială profită de Tensor Cores încorporate în plăcile grafice RTX. Acestea sunt unități de calcul dedicate, optimizate pentru implementarea rețelelor neuronale, pentru a crea grafică foarte detaliată dintr-un număr mic de pixeli. În esență, GPU-ul redă la o rezoluție mai mică decât rezoluția nativă a randării, cu până la de opt ori mai puțini pixeli, rezultând o imagine care este apoi scalată la rezoluția 4K, sau cât are ecranul pe care vă jucați.
Unii utilizatori, care nu au testat niciodată un joc pe un PC sau laptop cu grafică RTX și DLSS pornit, spun că nu are cum ca imaginea randată la rezoluție mica să fie bună după upscale. Astfel se întrabă de ce ar randa jocul la o rezoluție mai mica. Pentru că în acest fel este posibil să se exploateze puterea unei plăci grafice din seria RTX, pentru a produce o randare de calitate superioară, profitând de tehnici precum ray tracing și putând să afișeze mai multe FPS-uri, lăsând apoi tehnologia Super Resolution să reconstruiască imaginea, cu detalii la fel sau mai bune decât imaginea nativă.
Cu DLSS, a devenit posibil gaming-ul 4K sau 2K cu Ray Tracing, menținând în același timp o rată ridicată a cadrelor și un nivel de detaliu practic imposibil de distins de cel al randării la rezoluție nativă. În prezent, DLSS 2 este susținut de peste 280 jocuri și aplicații, printer care și de motoare de jocuri importante, precum Unreal Engine și Unity.
Cu DLSS 3 ne putem bucura de o altă îmbunătățire a performanțelor prin valorificarea unei noi tehnologii cu care vine Ada Lovelace, acceleratorul de flux optic (Optical Multi Frame Generation), care este utilizat pentru a crea cadre noi din două cadre consecutive.
Conceptul, în linii mari, este similar cu algoritmii de interpolare utilizați în majoritatea televizoarelor pentru a îmbunătăți fluiditatea imaginii: din două cadre vecine ale imaginii originale, se creează unul sau mai multe cadre intermediare, crescând astfel numărul de cadre pe secundă. Ceea ce face ca DLSS 3 să fie special este modul în care sunt create aceste cadre noi.
Optical Multi Frame Generation este împărțit în patru pași: cele două cadre consecutive, datele motorului de joc și procesarea efectuată de de acestă tehnologie. Analiza cadrelor curente și anterioare, împreună cu datele motorului de joc, permite fiecărui pixel să determine geometria scenei, vectorii de mișcare și să estimeze poziția sa mediană.
Adevărata magie se întâmplă cu Optical Multi Frame Generation, care nu numai că construiește harta de mișcare și viteză a fiecărui pixel, dar captează și informații despre efectele de particule, reflexii, umbre și iluminare. Folosind inteligența artificială, DLSS 3 combină aceste date în timp real pentru a estima cu exactitate poziția fiecărui detaliu în orice moment. Iar pentru cei care își făceau griji de latența crescută cand este folosită această funcție, ei bine, aceasta vine la pachet si cu NVIDIA Reflex. Așadar compania ne oferă soluții pentru orice.
Acest lucru face posibilă recrearea cadrelor intermediare cu o mare precizie, asigurându-se că toate elementele unei scene se află la locul potrivit în mod constant, eliminând astfel artefactele clasice de mișcare care afectează sistemele tradiționale de interpolare întâlnite de obicei pe televizoare, adica acele ruperi sau pixelări ale imaginii, câd este multă mișcare în scena respective.
La fel cum DLSS reușește să reconstruiască detaliile spațiale ale fiecărui cadru, Frame Generation recreează o rezoluție mai mare de-a lungul axei temporale, mărind numărul de cadre, fără nicio scădere a performanțelor. Acest lucru înseamnă că DLSS 3 este capabil să îmbunătățească performanța prin dublarea, practic, a numărului de cadre pe secundă generate, chiar și în toate acele cazuri în care factorul limitativ este procesorul, în special în cazul jocurilor video și al aplicațiilor care utilizează modele complexe de simulare a fizicii.
Revenind puțin, cu NVIDIA Reflex, procesorul și placa grafică sunt perfect sincronizate pentru a eficientiza întregul proces de randare, asigurând latențe extrem de scăzute. Folosind DLSS 3, nu numai că performanța este multiplicată în termeni de cadre pe secundă, dar și latența este redusă. Dar NVIDIA Reflex se poate utiliza și independent în jocurile suportate, astfel latența este și mai scăzută oferind astfel un avantaj major pentru jocurile e-sports. Mulți dintre gamerii e-soprts urmăresc o îmbunătățire constantă pentru a fi considerați printre cei mai buni. În acest caz, este important să reducă cât mai mult posibil input lag-ul și latența. Acest lucru poate fi realizat cu ajutorul mouse-urilor high-end, al monitoarelor cu refresh ridicat și acum cu NVIDIA Reflex.
NVIDIA Reflex este o nouă funcție introdusă odată cu GPU-urile din seria RTX 30, care reduce cât mai mult posibil latența sistemului în jocurile video. Această reducere a latenței este esențială, în special pentru cei mai competitivi și profesioniști gameri. Chiar dacă ai un minitor rapid alături de periferice cu lantețe reduse, mulți nu iau în considerare și latența sistemului PC, dar NVIDIA Reflex este aici pentru a rezolva această problemă. Reflex este un SDK care oferă dezolvatotiilor acces direct la hardware, astfel cadrele generate de jocuri sunt procesate mult mai rapid.
Cu NVIDIA DLSS 3, Ray Tracing devine accesibil pentru laptopuri, exemplu, am aici de față un MSI Pulse 15, pe care voi efectua câteva teste.
Combinația dintre Super Resolution și Frame Generation oferă o performanță de până la patru ori mai mare a ratei de randare a cadrelor față de randarea tradițională, atât pe PC-urile desktop, cât și pe cele portabile, iar noile GPU RTX din seria 40 pentru laptopuri suportă, de asemenea, DLSS 3. Acest lucru înseamnă că jocurile video deosebit de complexe, cum ar fi Cyberpunk 2077, pot fi savurate cu Ray Tracing cu mult peste 60 de cadre pe secundă, ceea ce era de neconceput cu doar un an în urmă.
Noul MSI Pulse 15 (B13V), cu GPU dedicat NVIDIA RTX 4070 care are 8 GB GDDR6 și procesor Intel Core i7 din a 13-a generație, plus 32 GB RAM.
Pe laptopuri, beneficiile NVIDIA DLSS 3 sunt și mai evidente, pentru că, pe lângă îmbunătățirea performanțelor la aceleași detalii grafice, puteți un consum de energie cu o treime mai mic, ceea ce are impact asupra duratei de viață a bateriei, dar și asupra generării și disipării căldurii, făcând posibilă construirea unor laptopui de gaming și mai subțiri, mai ușoare și mai silențioase.
Să luăm, de exemplu, noua serie de laptopuri de gaming Pulse de la MSI, pe care am folosit-o pentru a testa DLSS 3. Acesta este un laptop de gaming de 15.6 inci care cântărește puțin peste 2 kg și integrează noul GPU NVIDIA RTX 4070 cu DLSS 3, în mod clar nu este vârful de gamă, dar este o alegere echilibrată pentru ecranul QHD de 240 Hz.
Procesorul este un Intel Core i7-13700H, susținut de 32 GB de memorie RAM DDR5, un SSD de 1 TB. Acesta deși este compact, ascunde în interior un sistem de răcire capabil să transfere căldura generate de processor și de placa video, în timp ce menține temperaturile sub control și ne permite chiar și overclock pentru GPU. RTX-ul 4070 din acest laptop are un TGP de 140W, așadar este unul care nu are limită, cum este pe alte modele.
Cyberpunk 2077, unul dintre primele jocuri AAA care suportă DLSS 3 cu Frame Generation și care dispune de ray tracing Overdrive. Night City este exemplul perfect pentru a demonstra puterea ray tracing-ului alături de DLSS 3 cu Frame Generation și unul dintre cele mai intensive medii pentru plăcile grafice.
În benchmark-ul Cyberpunk 2077, chiar și cu DLSS și Ray Tracing pe Ultra (cu presetul Ray Tracing Ultra și DLSS oprit), noul MSI Pulse 15, cu RTX 4070, reușește să atingă o medie de aproape 26 de cadre pe secundă cu detaliile grafice setate pe Ray Tracing Ultra și rezoluția nativă a ecranului, de 2560×1440 pixeli.
Prin activarea DLSS pe modul Quality (care favorizează calitatea randării) și păstrând RTX pe Ultra, rata medie a cadrelor sare deja la 47 fps, avem așadar un plus de performanță cu 80% mai mare.
Cu toate acestea, adevărata magie are loc prin exploatarea întregului potențial oferit de noile plăci grafice din seria RTX 40, prin activarea Frame Generation.
Datorită multiplicării cadrelor prin intermediul AI, acest laptop este capabil să ruleze benchmark-ul Cyberpunk 2077, cu un nivel de detaliu Ray Tracing Ultra, la o rată medie de cadre de un impresionant 69 fps. Reamintesc că scena din Cyberpunk 2077 este amplasată într-o locație plină de efecte de iluminare, reflexii, umbre și ocluzii ambientale, producând o solicitare foarte mare pe GPU. Dar să analizăm rezultatele mai în detaliu. Astfel am pus imagini una lângă alta pentru a vedea dacă calitatea este afectată și cât este de afectată.
La nivel normal, adică fără 100% zoom în imagine, acestea sunt identice. După ce am aplicat un zoom de 100% peste imagini, putem vedea că varianta cu DLSS OFF, are frunzele de la palmier cu o tentă de pixelare, effect care apare din cauza la Anti-Aliasing. Dar această tehnică de reproducere a pixelilor, pentru a randa o imagine mai clară, este depășită, având un impact enorm asupra performanțelor.
Odată pornit DLSS, pe lângă faptul că imaginea este mai clară, avem parte și de mai multe fps-uri.
În esență, DLSS 3 este un plus pentru tehnologia NVIDIA, capabilă cu ajutorul Frame Generation, chiar dacă artificial, să crească semnificativ performanțele în jocuri fără un impact deosebit asupra detaliilor, în comparație cu o randare nativă. Beneficiile sunt clare mai ales în zona laptopurilor, unde cu DLSS 3, după cum am văzut, îți permite să te bucuri de ray tracing cu detalii crescute ale imaginii.
Leave a Review