În urmă cu cu doi ani nVidia ne prezenta în premiera noile sale plăci video numite GeForce RTX, această serie venea cu o mulțime de avantaje și tehnologii noi.
Deep Learning Super Sampling sau pe scurt DLSS, este una una dintre funcțiile noi care sporește performanțele în jocuri. Aceasta este o metodă alternativă la anti-aliasing dar mai vine cu ceva special, face texture scaling folosind nucleele Tensor integrate în noul procesor video. DLSS sporește semnificativ performanța în jocuri, în timp ce menține sau, în unele cazuri, chiar crește calitatea imaginii, cu ajutorul inteligenței artificiale prin metoda Deep Learning.
Fiind o tehnologie nouă, aceasta a venit cu o mulțime de probleme la început. În primul rând calitatea imaginii după activarea acestei funcții, era mai prostă decât daca utilizatorul se juca cu ea oprită. Un alt dezavantaj era nevoia de pregătire a rețelei neurale pentru fiecare joc în parte, acesta fiind un procedeu de durată. Din această cauză DLSS a fost utilizat în foarte puține jocuri, dar acest lucru s-a schimbat recent. nVidia a lansat DLSS 2.0. Noua versiune fiind mult superioară, aceasta nemaiavând nevoie de pregătire intensă pentru rețeaua neurală. Pregătirea pentru inteligentul artificial fiind acum la comun, adică nu se mai face pentru fiecare joc în parte, astfel rezultate se văd instant, chiar daca este pentru prima dată când deschideți un anumit joc.
Pentru a vedea care sunt avantajele am decis sa testăm DLSS 2.0 folosind jocul Control. Pentru testare am ales o configurație desktop dar si un laptop de gaming. Configurația de desktop vine echipată cu un procesor AMD Threadripper 2920x și o placă video nVidia RTX 2070. Pe desktop nu am avut optimizari speciale, sau overclock la procesor sau placa video, totul a fost pus la frecventele din fabrica iar iar cei 32GB RAM au rulat la 2933MHz. Partea de laptop am folosit un Acer Predator Triton 500 care vine echipat cu un procesor Intel i7 8750H și o placă video nVidia RTX 2080 Max-Q. Am încercat să testăm jocul în aproape toate setările posibile, iar rezultatele au fost foarte interesante.
Vom începe cu rezultatele obținute pe desktop. Astfel în rezoluția de 2560×1440 pixeli cu DLSS oprit, RTX pornit și texturile randate tot la aceiași rezoluție putem observa o medie de 31 de cadre pe secundă și aproape 25 de cadre pe secunda la 1% low, adică avem parte de un gameplay execrabil. Putem spune ca la aceste setări jocul ar oferi cea mai bună grafică posibilă, totul fiind maximizat.
Evident am putea dezactiva funcția de ray tracing și am făcut asta de dragul științei, iar media de FPS-uri a fost de 56 cu 48 pentru 1% low. Însă care mai este farmecul daca nu mai avem ray tracing?
Dar iată ce se întâmplă la aceleași setări cu DLSS 2 pornit si scalarea texturii la o rezoluție de 1706×960 pixeli. Deja vedem un salt major de performanțe, media FPS-urilor este de aproape 54, iar 1% low este de 43 FPS-uri, cu totul altă poveste. Acum ne putem juca cu RTX ON fără probleme, la un framerate decent. Și cu toate că texturile nu mai sunt randate la rezoluția nativă de 2560×1440 pixeli, DLSS 2 face o treabă excelentă în păstrarea calității imagini.
Putem obține performanțe și mai bune scăzând rezoluția de randare a texturii cu DLSS pornit, astfel am setat la 1280 x 720 pixeli, cu RTX pornit, iar media a fost de 72 FPS-uri și 1% low de 57 FPS-uri. Se observă o mica scădere a calității pentru texturile care se află la distanță, dar putem spune că merită, deoarece în timpul jocului nu ve-ți observa acele mici detalii care nu sunt randate la calitatea maximă. Este adevărat ca nu se compara cu calitatea la rezoluția nativă a monitorului pe care vă jucați, dar este mai bine cu DLSS pornit decât oprit.
Cu randarea texturiilor la rezoluția de 1280 x 720 pixeli fără a utiliza DLSS și RTX dar cu anti-aliasing păstrat la 4x, observăm o medie de 116 FPS-uri și 87 FPS-uri pentru 1% low, însă calitatea imaginii are de suferit foarte mult. Se pot observa foarte ușor inconsistențele din zona părului.
Rezultate Desktop
Cu acestea fiind spuse, să trecem acum la rezultatele obținute pe Acer Triton 500, care vine echipat cu RTX 2080 Max-Q. Vă reamintim că nu am folosit nici un overclock sau modul Turbo de care dispune acest laptop, pentru a mări frecvențele componentelor. Setările și metodologia de testare a fost identică cu cea de pe desktop, doar că în cazul de față avem parte de o rezoluție mai mică.
Ecranul lui Triton 500 are o rezoluție Full HD, astfel avem și alte opțiuni pentru rezoluțiile de randare când activăm DLSS. Rezoluția minima pentru randare este de 960 x 540 pixeli. Scorurile obținute nu le vom compara cu cele de pe desktop, acestea fiind platforme total diferite. Scopul este să vedem cât de mult ajuta DLSS 2 în cazul utilizării unei plăci video de laptop.
La rezoluția nativă de 1920 x 1080 pixeli cu DLSS și RTX oprit avem o medie de 78 FPS-uri și 39 pentru 1% low. Dacă activăm RTX media scade la 45 FPS-uri și 35 pentru 1% low.
Îndată ce activăm DLSS cu rezoluția de randare setată la 1280 x 720 pixeli situația se schimbă radical, acum media FPS-urilor urcând la 71 cu 39 FPS-uri pentru 1% low.
Pentru a face lucrurile și mai interesante am redus rezoluția de render la 960 x 540 pixeli. Astfel am obținut o medie de 91 de cadre pe secunda cu 37 pentru 1% low. Calitatea grafică este mai bună decât ne așteptam, prin urmare DLSS 2 își face treaba foarte bine.
NVIDIA merită apreciați pentru ceea ce au reușit să facă cu DLSS 2. Nu numai că îmbunătățește calitatea și performanța imaginii în general, dar face acest lucru fără să plătiți ceva în plus, asta dacă aveți deja o placă video GeForce RTX. Sperăm să vedem căt mai multe jocuri cu DLSS 2.
Leave a Review