web analytics

SpaceX confirmă că incendiile motoarelor au dus la explozia masivă a rachetei în aprilie

Parteneri

SpaceX a primit oficial lista de măsuri pe care trebuie să le ia pentru a se asigura că racheta Starship respectă reglementările FAA. Lansarea de testare a rachetei Starship de către SpaceX din aprilie a fost un adevărat spectacol. În timp ce a văzut cea mai mare rachetă din lume înălțându-se cu succes spre cer după ce a părăsit rampa de lansare, restul zborului a oferit focuri de artificii alimentate cu metal care au văzut racheta răsturnându-se de mai multe ori în aer înainte de a exploda. FAA a publicat astăzi un comunicat de presă în care explică activitatea pe care a desfășurat-o cu SpaceX după încercarea de testare din aprilie. În același timp, SpaceX a publicat, de asemenea, un comunicat de presă care clarifică unele incertitudini cu privire la câteva eșecuri în timpul lansării din aprilie.

În afară de gimnastica din aer, care a fost un adevărat spectacol în sine, la testul din aprilie au avut loc și multiple incendii în compartimentul motoarelor Starship. De asemenea, mai multe motoare ale rachetei s-au stins în timpul zborului. Cea mai recentă declarație a SpaceX împărtășește faptul că problemele motoarelor au dus în cele din urmă la eșecul separării etapei a doua și al zborului orbital de testare.

Potrivit SpaceX, scurgeri de propulsie la capătul cozii (spate) al rachetei au dus la multiple incendii în interiorul acesteia. Acestea au afectat computerul principal al Starship, care în cele din urmă a cedat. Această defecțiune a fost motivul principal al exploziei rachetei, deoarece a făcut ca SpaceX să nu mai poată comunica cu motoarele, ceea ce a făcut ca SpaceX să nu mai poată comunica cu racheta înaltă de 394 de metri.

Interesant este faptul că SpaceX menționează, de asemenea, că a actualizat sistemul de control al vectorului de împingere (TVC) al rachetei. Acest sistem este responsabil pentru mișcarea motoarelor, permițând SapceX să controleze racheta. Detaliile oferite de SpaceX cu privire la actualizare încep prin a „clarifica” faptul că actualizarea „nu are legătură cu problemele observate în timpul primului test de zbor”, deoarece explică faptul că noul sistem TVC utilizează motoare complet electrice, cu mai puține puncte de defecțiune și o eficiență energetică mai mare.

Imediat după zborul de testare Starship, s-a speculat că sistemul TVC al rachetei ar fi cedat din cauza impactului cu resturile de pe rampa de lansare. Compania a împărtășit, de asemenea, că inelul fierbinte adăugat în partea superioară a primului etaj al rachetei nu are legătură cu niciun incident de zbor. Această explicație se potrivește cu motivul principal al eșecului testului, care a fost o pierdere de comunicare cu motoarele rachetei.

La scurt timp după testul din aprilie, șeful SpaceX, domnul Elon Musk, a intrat pe X (fostul Twitter) și a explicat că firma sa va moderniza colectorul de gaze fierbinți al motorului Raptor care suferea de scurgeri. El a subliniat că un „un fel de gaz fierbinte bogat în metan [se scurgea] prin găurile de șuruburi ale colectorului de combustibil”, iar analizând acest lucru împreună cu limbajul din comunicatul de astăzi indică faptul că, probabil, aceste scurgeri au fost motivul principal al incendiilor care au avariat computerul Starship.

În ceea ce o privește, FAA și-a finalizat examinarea raportului de investigație al SpaceX, a confirmat agenția într-un comunicat de presă mai devreme astăzi. De asemenea, aceasta a împărtășit un e-mail trimis directorului de fiabilitate al Starship de la SpaceX, Shana Diez, în care a comentat:

Raportul final de investigare a accidentului a citat un total de șaizeci și trei (63) de acțiuni corective pe care SpaceX trebuie să le implementeze. Printre acestea se numără acțiuni de reproiectare a hardware-ului vehiculului pentru a preveni scurgerile și incendiile, reproiectarea rampei de lansare pentru a-i spori robustețea, încorporarea unor revizuiri suplimentare în procesul de proiectare, analize și teste suplimentare ale sistemelor și componentelor critice din punct de vedere al siguranței, inclusiv ale Sistemului autonom de siguranță a zborului (AFSS), precum și aplicarea unor practici suplimentare de control al modificărilor.

Cititorii isteți vor observa că comunicatul de presă al SpaceX confirmă faptul că firma a efectuat deja unele dintre aceste modificări, ceea ce reduce timpul pentru următoarea etapă a procesului de aprobare de reglementare pentru cel de-al doilea zbor de testare a Starship. Licența de lansare Starship a SpaceX a dat undă verde pentru o singură lansare. Pentru o altă lansare, firma trebuie să „demonstreze conformitatea” cu legile „prin evidențierea implementării acțiunilor corective adoptate ca răspuns la accidentul său din 20 aprilie 2023”.

FAA își încheie corespondența afirmând că SpaceX va trebui să efectueze toate cele 63 de modificări care amenință siguranța oamenilor sau a mediului dacă dorește să redobândească conformitatea pentru lansare. Imagini de la locația SpaceX de la Boca Chica au arătat unele modificări ale sistemului de autodistrugere, dar progresul actualizărilor la această componentă crucială a rachetei este incert.